WarBirds UKK
  
Suomenkielinen WarBirds FAQ - versio 1.2-3, 11.1..2002

WarBirds UKK

Tämän FAQ:n eli Usein Kysytyt Kysymykset -dokumentin on tarkoitus on vastata jo etukäteen yleisimpiin aloittelijoita askarruttaviin kysymyksiin. Jos sinulla on parannusehdotuksia, haluat lisätä tai tehdä kysymyksen tai korjata jotain vastausta älä suotta arkaile vaan kirjoita kommenttisi ylös ja lähetä jollekulle Icebreakerseista tai suoraan FAQ:n ylläpitäjälle Grendelille.

Ilmataistelutaktiikasta ja -tekniikoista sekä pommittamisesta on kirjoitettu internetissä sivutolkulla joten tämä FAQ ei ko. aiheeseen juuri kajoa. Myöskin yksinomaan WarBirds:iin liittyvistä taktiikoista, lentokenttien kaappaamisesta jne. on kirjoitettu paljon muualla joten nekin ohjeet saa jatkossa kaivaa muualta. VLeLv Icebreakers:n oma Tactical Operations Manual on vain laivueen jäsenten käytettävissä.

Alkuperäisen WarBirds FAQ:in on kirjoittanut Dave "French" Chaloux, iEntertainment Network:lla (iEN, entinen iMOL) on Englanninkielinen WB FAQ. FAQ on lyhennys sanoista Frequently Asked Questions eli suomeksi UKK, Usein Kysytyt Kysymykset.


Palaa tämän sivun yläreunaan Sisältö:


Palaa tämän sivun yläreunaan 1 Mikä on WarBirds?

WarBirds on monen pelaajan, parhaimmillaan satojen pelaajien yhtäaikainen lentosimulaattori jota pelataan internetin yli. Pelissä mallinnetut koneet ovat toisen maailmansodan aikaisia ja sotatantereena toimii kuvitteellinen neljän maan (punaiset, keltaiset, purppurat ja vihreät) maailma. Koneiden lentomallin tarkka ohjelmointi sekä virtuaalipilottien tiivis yhteisö tekevät WarBirds:stä pelin ylitse muiden.

WarBirdsiä voit pelata yksin tai kaksistaan yhtä kaveria vastaan (tämä pelimuoto on ilmainen) joko modeemi- tai internetyhteyden yli. Useimmiten WarBirdsiä pelataan kuitenkin areenalla, jolloin samaan peliin osallistuu samanaikaisesti kymmeniä tai jopa satoja pelaajia. Areenalla pelaaminen on maksullista ja areena-palvelimia on vain pelin valmistajalla iEN:llä Yhdysalloissa.

Itseasiassa on suuri vääryys kutsua WarBird:ä peliksi sillä se on täysiverinen lentosimulaattori. Suuri osa areenalla lentävistä ihmisistä on jonkin valtakunnan ilmavoimien aktiivipalveluksessa ja huomattava osa muistakin harrastaa ilmailua myös oikeilla lentokoneilla. Toisaalta, sekaan mahtuu myös niitä jotka eivät ole lentäneet oikeasti ensimäistäkään tuntia.


Palaa tämän sivun yläreunaan 1.1 Ohjelman hankinta

WarBirds-ohjelmisto on ilmainen ja sen voi hakea esimerkiksi iEN:in palvelimelta. Itse ohjelman lisäksi tarjolla on grafiikkatiedostoja eri koneiden ohjaamonäkymiä ja suurempaa resoluutiota (1024x768) varten. WB:stä tulee uusia versioita ja korjauksia 2.7-version aikana varsin harvakseltaan, sillä iEN on keskittynyt WarBirds III:n kehittymiseen. Kulissien takaisia päivityksiä ja muutoksia jotka vaikuttavat palvelinten päässä, esimerkiksi asemallinnukseen ja lentomalleihin, kuitenkin tehdään tarvittaessa. Pääteohjelman tiedostot mirroroidaan useimmiten myös eDomeen, josta ne voi noutaa simulaattoritiedostojen seasta.

Myös itse pelaajat ovat ohjelmoineet, piirtäneet ja kirjoittaneet koko joukon erilaisia apuvälineitä, lisä-ääniä, karttoja, ohjeita ja manuaaleja muiden lentäjien iloksi ja avuksi. Näitä voi etsiä vaikka Icebreakesien www-sivujen linkeistä.


Palaa tämän sivun yläreunaan 1.2 Mistä saan lisätietoa pelistä?

WarBirds-peli elää ja kehittyy jatkuvasti. Uusia ominaisuuksia ja vanhojen korjauksia satelee kuukausittain. Parhaiten pysyt ajan tasalla jos seuraat iEN:n www-sivuja. Suomalaisilla WarBirds-pelaajilla on oma ja suomenkielinen virtualpilots.warbirds- keskusteluryhmä uutispalvelimella "news2.netppl.fi". Kannattaa tilata myös muut news2.netppl.fi-palvelimen virtualpilots-uutisryhmät. Tärkein yleinen keskustelufoorumi on alt.games.warbirds joka sijaitsee osoitteessa agw.dogfighter.com. Tietoa löytyy myös paljon internetistä joten eikun surffaamaan.

Lue tarkoin myös keskusteluryhmät-osiosta löytyviä uutisryhmiä, joissa on tarjolla muutakin kuin vain WarBirds-spesiifistä tietoutta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2. Pelaaminen Internetissä

Päästäksesi pelaamaan WarBirdsiä internetissä tarvitset käyttöoikeudet joltakin suomalaiselta Internet-palveluntarjoajalta sekä iEN:lta. Sinulla on toimiva internet-yhteys jos pääset esimerkiksi surffaamaan www:llä ja voit lukea tämän dokumentin eli tarvitsen vain tunnuksen iEN:lta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.1 Käyttäjätunnuksen luominen

Ohjeet tunnuksen luomiseksi löytyvät iEN:n www-sivuilta. Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että varminta on ottaa se wanha ja luotettava luuri käteen ja soittaa suoraan perille. Näin saat tunnuksesi suoraan puhelimessa ja se toimii heti (jos sinulla on luottokortti, muuten joudut odottelemaan hiukan). Luottokortin numeron kirjoittamista nettiin ei suositella, varminta on toimittaa numero iENille puhelimitse.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.1.1 Mitä pelaaminen maksaa?

iEN tarjoaa kaksi vaihtoehtoista tiliä. Halvempi "Silver plan" maksaa 9,95 dollaria/kk, ja sisältää rajoittamattoman lentotuntimäärän kevennetyllä Air Combat Areenalla, joka toimii lähinnä demona "oikeaan asiaan". Lisäksi voit lentää pääareenoilla viisi tuntia veloituksetta, jonka jälkeen peluu maksaa 1.99$/tunti. Unlimited-tili maksaa 24.95$/kk ja tarjoaa rajoittamattoman lentotuntimäärän kaikilla areenoilla. Tilin voit avata täältä.

Kun sitten hurahdat simulaattoriin joudut maksamaan piiiitkän pennin kaikenmaailman laitteista kuten polkimista, kaasukahvasta, joystikistä, 3D-näytönohjaimesta, uudesta CPUsta jne... Ks. tarkemmin kohta 4 Millaisen tietokoneen tarvitsen jotta voisin pelata WarBirdsiä?


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.1.2.1 Maksu luottokortilla

Helpoiten maksu hoituu luottokortilla, esim. VISA:lla. VISA-korttisi numeroa ja viimeistä voimassaolokuukautta tarvitaan kun hankit tunnusta iEN:iin. Ne annetaan kun luot tunnuksen iEN:iin. Sen jälkeen voit heti aloittaa pelaamisen, lasku tulee perässä.

VISA-numeron kirjoittamista nettiin ei suositella ja voit toimittaa VISA-numerosi iEN:lle puhelimitse.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.1.2.2 Maksu shekillä (tai rahalla)

Jos et omista tai halua käyttää luottokorttia, niin voit maksaa myös etukäteen shekillä. Rahalähetyksen voi lähettää suoraan iEN:lle. Valuuttaa ei siis siirretä suoraan iEN:n pankkitilille. iEN:lta mainittiin, että kannattaa ensin avata free-account (jos siis ei ole vanhaa tunnusta) ja vasta sitten lähetellä fyrkkaa. Näin tunnuksen saa helposti muutettua haluamalleen laskutus-tasolle.

Huomaa, että pankki laskuttaa shekin teosta XX markkaa käsittelykuluja. Kerralla kannattaa siis maksaa mahdollisimman paljon, toinen vaihtoehto on tehdä yhteinen shekki muutaman kaverin kanssa. Lähetä shekki yhdessä omien tietojesi (handle, nimi, osoite jne) kanssa iEN:lle ja odota. Suositeltavaa on, että kirjaat lähetyksesi.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.1.3 Miten seuraan kuluja ja pelaamistani?

iEN:n webbisivulla on linkki jonka kautta voi tarkistaa tämänhetkisen laskutustilanteen sekä edelliset laskutukset.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.2. Pelaaminen Internetin kautta

Käynnistä internet-yhteys. Käynnistä WarBirds-peli ja valitse Online. Kirjoittaudu sisään tunnuksellasi ja salasanallasi. Valitse areena jolla haluat pelata. Lentoon pääset klikkaamalla "Fly"-nappia tai kirjoittamalla radioon ".fly".

Internet-yhteyden käynnistäminen saattaa vaihdella palveluntarjoajan ja käyttöjärjestelmän mukaan joten emme voi antaa tämän tiimoilta tarkempia ohjeita.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.2.1 Minkälaisen yhteyden tarvitsen internettiin?

Yleisin yhteystapa on modeemilla SLIP/PPP-yhteys palveluntarjoajaasi ja pelata WB:tä sen päällä. Vaihtoehtoina ovat Windows 95:den puhelinverkkoyhteyksillä (Dial-Up Networking) muodostettu PPP-yhteys, sekä erilaiset Macintosh-yhteydet. Yhteyden on oltava 'siedetävän' nopea jotta pelaamisesta tulisi yhtään mitään. WB:n helpeissä on oman yhteyden optimoimiseksi (Win95) melko hyvät englanninkieliset ohjeet joten siitä ei sen enempää. Yhteyden kannalta nopeutta oleellisempaa on luotettavuus.

Yhteyden laadun tarkastamiseksi WB:een on sisäänrakennettu ns. autodetect toiminto jolla voi mittailla yhteyden luotettavuutta ja nopeutta. Ko. onjelma löytyy WB:n alkuvalikon setup-napin takaa. Vinkkinä mainittakoon, että yhteyden tarkistamiseen kannattaa käyttää aikaa enemmän kuin ohjelman tarjoama minimi.

Yhteyden voi testata parhaiten komentamalla onlinessa ".pingtest", joka testaa yhteyden nopeuden molempiin suuntiin sekä palvelimen läpi. Tulos vastaa todellista tiedonsiirron kestoa ja on noin tuplat pidempi kuin yksinkertainen, perinteinen ping.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.2.2 Miten voin tutkia yhteyteni "laatua"?

WarBirds-keskuspalvelimen reittien IP-osoitteet ovat:

  • (MUUTTUNEET - NYKYISET EIVÄT TIEDOSSA)

Tarvitset osoitteita jos tutkit yhteyden tasoa pingaamalla tai traceroutella. Voit tutkia yhteyksiä komentamalla komentotulkista joko "ping #.#.#.#" tai "tracert #.#.#.#" tai käyttämällä sopivaa ohjelmaa kuten TJPingiä. Voit kopioida TJPingin http://www.zdnet.com/downloads/stories/info/0,,000FJE,.html osoitteesta. Ohjelma on ilmainen.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3 Yhteisöt ja virtuaalilaivueet?

WarBirds:n ympärille on muodostunut melko tiukka yhteisö joka on kiinnostunut paitsi pelaamisesta niin myös ilmailu- ja sotahistoriasta, simulaattoreista, tietokoneista ja lentokoneista sekä lentämisestä yleensä. WarBirds tarjoaa mahdollisuuden muodostaa areenalla eli online pelissä laivueita joilla on oma radiokanava ja jotka toimivat yhtenä yksikkönä.

Osa laivueista noudattaa tarkkaa historiallista konevalikoimaa ja komentorakennetta, jotkin laivueet taasen ovat täysin epäjärjestettyjä hulivilijoukkoja ja loput sitten jotain näiden väliltä. Jotkin laivueista erikoistuvat ilmataisteluun, toiset pommittamiseen, saattotehtäviin, viholliskenttien kaappaamiseen tai jopa yksinomaan laskuvarjojoukkojen pudottamiseen. Laivueisiin liitytään joko kutsusta tai pyytämällä mukaan pääsyä, laivueen tavasta riippuen.

Laivuetoiminta avaan uudet näköalat yksin lentelevälle, ilmataistelussa jo hyvin toimiva pari vastaa kolmea tai neljää yksin huitelevaa vastustajaa. Puhumattakaan koordinoidusta, usean koneen toiminnasta. Laivueiltatarinoita voit lukea (englanniksi) mm. Icebreakers:ien tarinat-sivulta.

Suomessa toimii useita eri laivueita joista useimmat on esitelty tässäkin FAQissa (alla). Silloin tällöin on Suomalaisten laivueiden toimesta myös järjestetty kaikille Suomalaisille avoimia operaatiota, näistä tiedotus on kulkenut Suomalaisten oman uutisryhmän virtualpilots.warbirds kautta.

Suomalaislentäjät löytyvät useimmiten lentämässä akselivaltojen (axis) puolella, Suomen aikaa iltapäivästä yöhön. Käytämme kommunikointiin joko Roger Wilco-ohjelmaa (katso alh.) tai radiokanavaa 33. Radiokanavalle 33 pääsee säätämällä radio 1:n komennolla ".radio 1 33".

WarBirds porukka tapailee silloin tällöin myös oikeassa elämässä, Suomessa suurin vuosittainen tapahtuma on Mosquito Meeting, lue vaikka vuoden 1998 tapaamisen eli "MM98":n raportti. Vastaavia tilaisuuksia järjestetään ympäri maailman. Tämän lisäksi aikaa voi kuluttaa WarBirds-aiheissa keskusteluryhmissä.

Suomalaisia WB pilotteja on esitelty myös "ok":n ylläpitämässä Suomirosterissa http://personal.inet.fi/koti/olli.korhonen/Suomirosteri/ROSTERI.htm.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.1 VLeLv Icebreakers

   Squad member basic requirements:

Return to the Icebreakers home page "The candidate needs to be able to consume 2 litres of beer in a given time frame, normally in 15 minutes. Optionally Flackpanzer Oil (fpo) or Spiral Climb can be used. After thish you needf to hold the bhuilding in place with bfoth handsh and mumble obscene notes on the skirt lenght of the pass bying ladies."

Ei, Icebreakers ei rekrytoi uusia jäseniä mutta oikein kiinnostavat hakemukset suosituksineen huomioidaan, käsitellään ja äänestetään laivueen listalla. Ko. listan osoite on salainen mutta yhteyden saa sähköpostitse kenen tahansa ICE:n kautta tai virtualpilots-uutisryhmän kautta.

Laivuetoiminnasta kiinnostuneet ovat kuitenkin tervetulleita ICE ACADEMY:n lennoille. "ICE Akatemia" tarjoaa aloittelijoille mahdollisuuden tutustua organisoituun lentotoimintaa kokeneiden pilottien seurassa ja käytännön osuus kestää yhden laivueillan ajan. Ennen kuin haikailet mukaan lue tämä FAQ sekä ohjeita ja neuvoja Squad Night Rulebook:sta.

Laivueilta on sunnutaisin kello 21:00 joko purppuran tai akselivaltojen väreissä. Laivueen kielenä on Englanti vaikka kyseessä on Suomalainen laivue. Laivueen historiaa, Mosquito Meeting -tapaamiset ja paljon muuta pohjatietoa löytyy www-sivuilta: http://www.compart.fi/icebreakers/.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.2 Crashers' Club

Kokoontuu perjantai-iltaisin kello 21:00 akselivaltojen lipun alla, puhtaasti suomalainen ja suomenkielinen laivue. Rekrytoi vain suomalaisia ja kokeneita lentäjiä, tarkemmat ohjeet laivueen www-sivuilta osoitteesta http://personal.inet.fi/koti/opj/interests/computing/cc/.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.3 Hävittäjälentolaivue 24

Kahdeksanhenkinen HLeLv24 lentää punaisten väreissä.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.4 Crows

Kokoontuu sunnuntaisin 13:00 ja lentää pelkästään goldina. Kaikki jäsenet ovat suomalaisia. Ei rekrytoi aktiivisesti, mutta laivueeseen otetaan mukaan uusia jäseniä taidoista riippumatta. Www-sivut ovat osoitteessa http://www.mrmate.fi/crows/.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.5 =VLeLv 41 Moosefly= (ex. Marauders)

Hirvilentäjiä on kymmenisen kappaletta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.6 Kuusamon Aavikkotorpedoeskadroona I

Laivueessa on jäseniä kaksi, ja lisää ei värvätä, jollei värvättävä ole valmis lentämään kämpästämme käsin. Tällä hetkellä eskadroona ei kokoonnu vakituisesti, koska puolet siitä on puolustusvoimien tarjoamalla 12:n kuukauden puuhaleirillä. Väri vaihtuu vähän tilanteen mukaan, Purpleen pyritään. Lentää sekalaisia ei-überplaneja, enemmän T&B:tä kuin B&Z:aa.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.7 Team Ahma

Team Ahmassa on jäseniä tieteellisesti laskettuna nelisen suurinpiirtein tasan. Ohglid ja Cirrus ja pari muuta. Passissa ollaan yleensä tiistai-iltaisin 21:30:00 lähtien (sekin suurinpiirtein tasan). Uusia jäseniä otetaan niin paljon kuin Saappiin mahtuu mutta jommankumman pitäisi jostain yhteydestä tulokas tuntea, vaikkapa WB:n kautta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.8 Überfinns Perkele - Suomalaisten yleinen EMC laivue

Suomalaisilla WarBirds-piloteilla on oman radiokanavan (33) lisäksi yhteinen laivue joka lentää EMC (European Micro Campaign, katso kohta 10.3 WarBirds skenaariot ja kampanjat) tapahtumissa yleensä joko Saksalaisten tai Japanilaisten puolella.

Uberfinns Perkele Überfinns Perkele sekoitetaan usein Icebreakerseihin mutta kyseessä ei siis ole Icebreakers valepuvussa vaan kaikkien Suomalaisten yhteinen laivue. Sekaannus johtunee aktiivisten ICE-äijien suhteellisen suuresta määrästä, onhan Icebreakers suurin Suomalainen laivue.

Laivueeseen voi pyytää kutsua EMC-tahtumissa kanavalla 33, yleensä paikalla on joku joka voi moisen kutsun heittää. Kun sinut on kutsuttu liittyminen tapatuu radiokomennolla ".jsquad". Kun tulet mukaan johonkin kampanjaan ole paikalla vähintään 15 minuuttia ennen tapahtuman alkua niin ehdit mukavasti mukaan juoneen. Ja hoida roger Wilco Suomikanava kuntoon (katso kohta 5.1 Mikä on Roger Wilco ja sen Suomikanava?).

Perkeleet eivät ole järjestäytyneitä vaan komento annetaan huutoäänestyksenä (tms.) paikalla olevalle ja pätevimmäksi tunnetulle johtajalle. Überfinns Perkele laivue sai alkunsa kesän 1999 EMC tapahtumissa. Laivueen valttina on ollut paitsi asiaansa paneutuneet johtajat niin myös yhteinen radiokide (oma kieli) joka on estänyt tehokkaasti viholisen salakuuntelun.

Nykyään laivueelle annetaan scenarioiden vetäjien suunnalta paljon arvostusta ja erityistehtäviä pahoissa paikoissa. Myös vihollinen tunnustaa Perkeleiden taidot. Tervetuloa mukaan!


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.9 Jagdgeschwader 2 "Richthofen"

Uudehko kotimainen pikkulaivue joka lentää joko fw190 tai bf09 koneilla. Laivue rekrytoi tilaisuuden tullen. Viimeisen tiedon mukaan (marraskuu 2000) JG2 on siirtynyt WB:stä kokonaan AH:n (Aces High) puolelle. Laivueen kotisivut löytyvät osoitteesta http://personal.inet.fi/cool/jan.nousiainen/JG2/


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.3.10 Lumilapiolentue

Lumilapiolentue koostuu neljästä (tällä hetkellä) vanhasta ilmailijasta, joiden yhteinen tekijä löytyy Oulussa tapahtuneesta laskuvarjohyppytoiminnasta. Kerhon nimi on Oulun Laskuvarjokerho ry. Kolme jäsentä on hyppinyt neljännen antaessa hyppyluvan. Yhteinen taival on alkanut 1970 ja jatkuu nyt tämän uuden harrastuksen myötä. Kaksi jäsentä hyppää edelleen kahden muun jo ollessa siirtyneenä eläkkeelle entisestä hommasta.

Warbirds on siitä hyvä harrastus ilmailijoille, ettei näin vanhoilla päivillä kolota niveliä, kun ei enään tarvitse kärsiä enempi tai vähempi kylmistä ja vetoisista lentolaitteista harrastaessaan.

Henkilökohtaisesti itse olen jo 1950 luvulla saanut rokotuksen toisen maailmansodan ilmataisteluihin lukiessani Korkeajännityssarjasta Battler Brittonin huimista teoista spifirellään natsikoiria vastaan. Lensi rökäle vain väärällä lentokoneella. Tämä sama tarina sopii varmasti myös muihin laivueemme jäseniin.

Laivueeseemme otetaan myös uusia jäseniä kunhan vain kelpoisuusehdot täyttyvät. Ehdot sovitaan aina tapauskohtaisesti erikseen.


Palaa tämän sivun yläreunaan 2.4 Keskusteluryhmät

Saat yhteyden muihin pelaajiin paitsi onlinessa juttelemalla myös keskusteluryhmiemme kautta. Keskusteluryhmiä käytetään tavallisella sähköposti/newssien lukuohjelmalla. Ryhmät voit virittää käsin tai klikkaamalla allaolevia linkkejä.

Uutispalvelin: news2.netppl.fi
Ryhmät: virtualpilots.*

Mikäli ylläolevat linkit eivät tunnu toimivan kokeile vaihtoehtoisia linkkejä:


Palaa tämän sivun yläreunaan 3. Pelin vaikeustaso

Kysymys: Kuinka hyviä ovat vastustajat? Vastaus: Emme kehota lähtemään rapakon taakse taistelemaan kylmiltään. Seurauksena voi olla turhautuminen ja innostuksen loppuminen hyvinkin pian. Ennen kuin lähdet lentämään ihmisiä vastaan kannattaa opetella perusasioita offlinessä konevastustajia vastaan. Opettele ampumaan tarkasti (offlinessä vähintään 10% tarkkuus) sekä silmukka, vaakakierre, ja laskeutuminen maximi realismiasetuksilla ja easymode pois päältä.

WarBirds on erinomaisen hyvin mallinnettu lentosimulaattori johon on yhdistetty muiden lentäjien tuoma inhimillinen tekijä. Pelistä puhutaan enemmän ilmailupalstoilla kuin peliareenoilla. Tämä tekee pelistä aloittelijan kannalta joskus vaikean mutta antaa taas harrastajille ja asiasta kiinnostuneille markkinoiden parhaan simulaation ja moninpeliympäristön. Kaikki tämä on luonut pelin ympärille voimakkaan yhteisön ja joukon laivueita, joista yksi VLeLv Icebreakers:kin on. Lue lisää kohdasta 2.3 Yhteisöt ja virtuaalilaivueet?

WarBirds-yhteisössä on myös aktiivinen koulutusjärjestelmä jonka kautta aloitteleva WB-pilotti voi kouluttautua ässien ässäksi. Kouluttajia on myös Euroopassa joten kouluttajan kanssa pääsee lentämään ihan inhimillisinä kellonaikoina. Lisätietoa kouluttajista ja koulutuksesta (training) löytyy mm. iEN:in www-sivuilta.

Tämän lisäksi online pelissä on valittavissa aina useita (vähintään 4) eri areenoita joiden vaikeustaso vaihtelee. Helpoin on ns. Air Combat Arena -areena jossa pelaaminen on halpaa ja helppoa ja jossa ei yleensä ole 50 enempää pelaajia. Konevalikoima on rajoitettu ja vastustajien ikonit loistavat mahdottoman kaukaa. Ns. Main areena on jäänyt nyttemmin vähälle huomiolle Mainilla konevalikoima vaihtelee alkusodan muutamasta koneesta loppusodan koko repertuaariin, mutta neljällä maalla on kaikilla käytössään identtinen konevalikoima. World War II Arena on kovassa suosiossa ja tarjoaa historiallisesti autenttista lentämistä - akselivallat (Saksa, Japani) vastaan liittoutuneet (Britannia, Venäjä, USA). Areenoiden vaikeinta päätä edustavat Historic Arena (eli HA) sekä eri tapahtumien omat areenat. Näillä konevalikoima vastaa tiukasti jonkin tietyn sota-alueen tiettyä päivämäärää, ikoneita ei juuri ole käytössä (koneet on todella tunnistettava) ja mm. bensankulutus on maksimissaan. HA:lla ei yleensä ole 50 enempää pelaajia mutta eri tapahtumien areenoilla voi parhaillaan olla useita satoja pelaajia. Lue lisää tapahtumista: 10.3 WarBirds skenaariot ja kampanjat


Palaa tämän sivun yläreunaan 3.1. Konepilotit ja ihmiset

Alla oleva vertailu antaa kalpean kuvan siitä, miksi internetissä muita ihmisiä vastaan pelaaminen on niin paljon hauskempaa kuin perinteisen yhden koneen lentosimun hakkaaminen... Valitettavasti WarBirds on puhdasverinen monen pelaajan peli ja yksinpeluu on äärimmäisen tylsää.

  • Tietokonevastusjat (drones) tekevät samat ääliömäiset virheet kerrasta toiseen.
  • "Oikeat" vastustajat tekevät samat ääliömäiset virheet kerrasta toiseen.
  • Tietokonevastustajat kuolevat hiljaa ja hienostuneesti.
  • "Oikeat" vastustajat tulevat takaisin itkemään radiossa, että heiltä oli ammukset, polttoaine tms. lopussa, että se ei ollut heidän vikansa.
  • Tietokonevastustajat tulevat takaisin samalla koneella ja yrittävät uudelleen samaa hyödytöntä soopaa.
  • "Oikeat" vastustajat tulevat takaisin eri koneella ja yrittävät uudelleen samaa hyödytöntä soopaa.
  • Tietokonevastustajat lentävät ääneti.
  • Areenalla, radiossa, "oikeat" vastustajat juttelevat kavereilleen paljastaen seksifantasioita jotka saavat korvasi kuumottamaan ja mahasi kääntymään ympäri; vaihtavat reseptejä, käyttävät rumaa kieltä; herjaavat sinua yleisellä kanavalla - mm. väittävät sinun ja sukulaistesi suorittavan "temppuja", jotka eivät oikeasti ole mahdollisia, ottaen huomioon ihmisen varsin joustamattoman luustorakenteen; valehtelevat jokaisesta käydystä taistelusta postituslistoilla ja lopulta varastavat kunnian sinun onnistuneista suorituksista.
  • Tietokonevastustajat ajavat toisinaan tonttiin, koska olet saanut niihin hyviä osumia.
  • Oikeat vastustajat ajavat toisinaan tonttiin, koska he katsoivat nauhalta Hermusta ja kusivat tyhjään kurkkupurkkiin sen sijaan, että olisivat pitäneet huolta siitä minne lentävät ja tulevat sitten radioon huutelemaan, että joku vääryydellä selän taakse hiipinyt nurjamielinen salakyttä ampui heidät alas.

Onhan niitä vielä joitakin mitättömiä lisäeroja, mutta eiköhän pääasialliset jo tulleet selville. Alkuperäisteksti: Slug *TH*, käännös: ThreadNeck


Palaa tämän sivun yläreunaan 3.2 Mitä jokaisen pilotin tulisi tietää pelaamisesta

Virtuaali-pilotin huoneentaulu

Älä ruikuta! Jos saat kyytiä joltakulta lennollasi, kestä se kuin mies. Pistä jäppinen koville seuraavalla lennolla. On turha esittää vasta-alkajaa ruikuttamalla radiossa yleisellä kanavalla julmaa kohtaloaan. Jokainen on vastaanottavana osapuolena vuorollaan; joskus se pännii, mutta paras unohtaa homma ja antaa virtuaalisten aseiden puhua puolestaan.

Lennä niinkuin parhaaksi näet! On oma asiasi miten taktisesti suoritat lentosi. Jos pidät pakenemisesta Mustangilla, pakene. Et varmaankaan kerää muiden arvostusta tällaisella toiminnalla, mutta mitä sitten. Itsepähän VISA-laskusi maksat. Älä tuijota liikaa pisteisiin tai muihin onnistumismittareihin! Parhaatkaan pilotit eivät välttämättä tiedä omaa pistesaldoaan. Jos uutena pelaajana seuraat pisteitäsi liian tarkkaan, voit saada väärän kuvan omista taidoistasi ja edistymisestäsi.

Kehu ja onnittele hyviä vastustajia toisinaan! Jos joku röykyttää sinua taidokkasti ja antaa isän kädestä areenalla, sinulla pitää olla sen verran selkärankaa, että pystyt tunnustamaan vastustajasi taitavuuden.

Älä hölötä joutavanpäiväisyyksiä radiokanavilla! Toiset pelaajat tuntuvat pitävän yleistä kanavaa omana pulinaboxinaan välittämättä muista. Mieti kannattaako hölöttää yhteisellä (100), maasi (101, 102, 103 tai 104) vai oman laivueesi (110) kanavalla.

Lennä senaarioissa/kampanjoissa, jos voit! Historialliset kampanjat ovat monien mielestä pelin parhaita puolia. Saatat saada niistä enemmän hyviä muistoja ja kavereita kuin muunlaisesta pelaamisesta. Pelaa joukkueesi pussiin historiallisissa kampanjoissa! Tuskin mikään on yhtä ärsyttävää kuin pelaajat, jotka senaarioissa halauvat kaunistella vain omaa pudotustilastoaan ja välittävät vähät oman puolensa tavoitteista.

Lopuksi...tämä on vain peliä! Jos käytät peliä oman itsetuntosi pönkittämisen ja luulet ansaitsevasi sillä arvostusta kavereidesi silmissä, mene lääkäriin. Tapaamalla ihmisiä ja olemalla ystävällinen keräät varmasti enemmän ystäviä ja arvostusta kuin tämä peli voi sinulle koskaan antaa.

Alkuperäisteksti: Patrick Karpinskas, "Kurtz's Philosophy of Air Warrior". Käännetty vapaasti tekijän luvalla. [Original concept by Patrick "Kurtz" Karpinskas. Translated by kind permission]


Palaa tämän sivun yläreunaan 4. Millaisen tietokoneen tarvitsen jotta voisin pelata WarBirdsiä?

Kaikenkaikkiaan pelaaminen on miellyttävää jos omistat kunnollisen raudan (eli hardware, tarkoittaa fyysistä laitetta). Ammusten osumistarkkuus paranee huomattavasti jos kohde ei warppaile eli pompi holtittomasti pitkin taivasta. Tähän vaikuttaa pääasiasa kaksi tekijää, oman koneesi teho sekä koneesi ja iencentral.com:n välisen yhteyden laatu. Lue yhteydestä lisää kohdasta 2.2.1 Minkälaisen yhteyden tarvitsen internettiin? Lisää rautavaatimuksista eri ympäristöissä voit lukea WB Benchmark -sivulta.

Todellisiin namugrafiikoihin pääsee kiinni nopean 3D näytönohjaimen omistaja. Ennenkuin säntäät 3D ostoksille lue lisää tuetuista 3D ja Voodoo korteista iEN:in www-sivuilta.

WarBirds III vaatii sukupolvea tehokkaamman koneen, ja alustavasti minimikoneeksi suositellaan P2 400 MHz. WarBirds III on parhaillaan kehitteillä.


Palaa tämän sivun yläreunaan 4.1 Windows 95 ja Windows 98

WarBirds 2:n Windows 95 (Windows 98) -version pyörittämiseen riittää nopea (mielellään 100Mhz+) Pentium, mutta sulavaan pelaamiseen vaaditaan nopea prosessori (300+ MHz) ja nopea näytönohjain. Näytönohjaimen ja äänikortin on oltava DirectX-yhteensopivia. Muistia on Windows 95:llä pyörittäessä syytä olla reilusti, mieluusti vähintään 32 MB. Näytölle pitää saada vähintään 640x400-resoluutiolla 256 väriä, pelaamisesta kuitenkin pääsee nauttimaan kunnolla vasta SVGA resoluutiolla (1024x768 pistettä ja vähintään 256 väriä).


Palaa tämän sivun yläreunaan 4.2 Windows NT 4.0

WarBirds 2 toimii (hevosmiesten tietotoimistosta kuultua) Windows NT 4.0:n päällä jouhevasti. NT:n kanssa käyvät lähes samat rautavaatimukset kuin Win95:llä mutta NT vaatii CPU:lta enemmän ja muistia vähintään 64 MB. Serveri- ja työasemaversion suorituskyvyn välillä ei liene merkittävää eroa.

NT on konfiguroitava mm. antamaan 100% CPU ajasta päällimmäiselle sovellukselle. Windows NT:n versiosta riippuen DirectX -tuki saattaa uupua, muistaakseni Service Pack 3 tai uudempi ratkaisee ko. tukiongelman.


Palaa tämän sivun yläreunaan 4.3 Macintosh

Mac-puolella ei pelaamista kannata miettiäkään jos ei omista vauhdikasta Power Macia. Tarkempia tietoja MACccien laitevaatimuksista saanee iEN:in www-sivuilta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 4.4 Peliohjaimet

Ohjainhyllyltä on syytä löytyä ainakin nelinappulainen joystick, eikä "hatuistakaan" ole haittaa. Kunnon peliohjaimeen kannattaa sijoittaa rahaa, huonolla ilotikulla pelaamisesta ei tule mitään. Polkimet ovat myös lähes välttämätön hankinta. Erillinen kaasukahva on jo ylellisyyttä mutta sekin tarpeellinen.

Jos ei omaa Pelle Pelottoman luonnetta ja vakaata kolvauskättä saa kunnoliseen ohjainpatteristoon rahaa palamaan kaikenkaikkiaan pitkälti toistatuhatta markkaa.

WarBirds tukee myös ns. Force Feedback peliohjaimia.


Palaa tämän sivun yläreunaan 5 Radion käyttäminen?

Aloittelija törmää ensimäisenä wanhojen WB-gurujen salakieleen josta tavallinen tallaaja ei ota tolkkua. Tuo salakieli nojaa pääasiassa englannin kieleen ja 'koodeja' on avattu mm. StuBird:ssä. Esimerkiksi viesti "up 17 otw 23 hwy" tarkoittaa, että kirjoittaja nousi juuri pommikoneella (hwy) ilmaan kentältä F17 (up 17) ja hän on matkalla kentälle F23 (otw 23).

Radion varsinainen käyttö ja kohtelias radio-etiketti on neuvottu melko kattavasti WB:n helpeissä. Lisähuomautuksena mainittakoon, että radion yleisillä kanavilla (100, 101, 102,103 ja 104) käyttökieli on englanti eikä ko. kanavilla ole kohteliasta pajattaa suomea. Suomalaisilla on suomenkielinen radiokanava punaisten kanavalla 33. Huomaa, että WB:ssä on ominaisuus (tai bugi) jonka takia jokainen alle 100-kanava on aktivoitava uudelleen joka kerta kun WB käynnistetään.

Normaalien ja "suomikanavan/suomichannelin" ohella käytettävissä on myös kaksi erityiskanavaa: Laivuekanava 110, jos liityt johonkin laivueeseen voit säätää yhden radiokanavan numerolle 110 jolloin keskustelut kuuluvat vain laivuetovereillesi. Muista että laivueet ovat erilliset jokaisella areenalla. Toinen erilliskanava on 111 - koneen sisäinen kanava. Jos lennät pommikoneella jossa on lentäjän lisäksi myös ampujia voit keskustella näiden kanssa kanavalla 111.

thx 4 6 clr, logging poof


Palaa tämän sivun yläreunaan 5.1 Mikä on Roger Wilco ja sen Suomikanava?

Mikä ihme tai kuka on Roger Wilco? Ilmainen, saakelin hyvä ohjelma jolla voit puhua reaaliajassa muiden pelaajien kanssa. Ehdoton apuväline tiukoissa taisteluissa. Tarvitset Full-duplexiin eli kaksisuuntaiseen tiedonsiirtoon kykenevän äänikortin ja mikrofonin. Ellei mikrofonia ole voi RW:llä ainakin kuunnella.

Miten teen pikakuvakkeen (shortcut)? Etsimällä Explorerilla hakemisto jossa ko. tiedosto on ja sitten vaikkapa hinaamalla Suomikanava-tiedosto haluttuun valikkoon. Työpöydälle taasen klikkaamalla oikealla napilla työpöytää, valitsemalla New/Shortcut ja sitten Browsaamalla Suomikanava-tiedostoon. Helppoa.

Mikä on "Suomikanava"? Icebreakers-laivue on pystyttänyt perinteisen tekstipohjaisen "suomikanavan" (punamaassa kanava 33) rinnalle Roger Wilco-palvelimen. Palvelin on tarkoitettu kaikkien AREENOILLA LENTÄVIEN suomalaislentäjien yhteiseen ja yleiseen käyttöön.

Käyttääkseen palvelinta pelaaja tarvitsee Roger Wilco Mk.I-ohjelman (tai uusimman version sitä mukaa kuin niitä ilmestyy) ja tarvittavat parametrit sisältävän kuvakkeen.

RW-palvelimen käyttö on täysin vapaata ja sille löytynee kaksi kätevää yleistarkoitusta: Main/WW2 Arenalla lentävien purplejen suomipilottien kommunikaation helpottaminen ja suomalaislaivueiden yhteiset riennot skenaarioissa. Siinä samalla muitakin maita ajavat suomalaislentäjät voivat tietenkin sännätä mukaan ja harjoittaa raskaan sarjan vittuilua ja ajojahteja toisiaan vastaan.

Mutta miksi erillinen RW-serveri? Jos pelaajat pykäävät normaalisti RW-yhteyden pystyyn on jonkun ensin "hostattava" yhteys ja sitten jaettava RW-hostinsa IP-osoitetta kerta toisensa jälkeen kunnes kaikki ovat saaneet yhteyden. Nyt palvelin on sitävastoin olemassa koko ajan - JA yhteyden ottaminen sujuu yksinkertaisesti tuplaklikkaamalla työpöydällä WarBirdsin vieressä olevaa painiketta. Niinpä heti kun joku kysäisee suomikanavalla "RW?" voivat kaikki halukkaat vain napsaista RW-Suomikanavakuvakettaan ja ovat samantien mukana meiningissä. Helppoa, hä?

Roger Wilcon asentaminen:

  • Tarvitset asennetun Roger Wilco Mk.I -ohjelman. Ellei sinulla ole sitä, hae. Ohjelman saa osoitteesta http://www.rogerwilco.com/. Rekisteröityminen on ilmainen.
  • Kopioi SuomiKanava.rwc-tiedosto Roger Wilcon tai WarBirdsin hakemistoon. Luo siihen osoittava pikakuvake työpöydällesi tai WB/RW-käynnistyskuvakkeiden viereen.
  • Tuplaklikkaa kuvaketta. RW käynnistyy ja luo automaattisesti yhteyden RW-Suomikanavalle.
  • Ala höpistä. Näet heti keitä palvelimella on. Voit paukuttaa Suomikanavan auki jo ennen WB:n käynnistämistä tai vasta lennon aikana.

HUOM: Et voi luoda yhteyttä naputtamalla palvelimen IP-osoitteen itse Roger Wilcoon vaan TARVITSET kyseisen .rwc-käynnistystiedoston. Voit tietenkin luoda vaaditun ko.-tiedoston myös itse. Kyseessä on yksinkertainen ASCII-tekstitiedosto jossa on seuraava teksti: "/leave /join 212.50.128.118 Suomikanava". Nimeä tiedosto tallentaessasi esimerkiksi "Suomikanava.rwc":ksi.

Ohjeita Suomikanavan käyttöön lyhyesti: Ilmoita kenelle puhut, kerro asiasi lyhyesti ja kuittaa sanoma loppuneeksi omalla call signillasi. Jos osoitat viestisi kaikille jätät tietty kohdan 1§ pois... Tarkempia ohjeita radion käyttöön löytyy esim. Icenreakersien Squad Night Rule Book:sta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 6 Mistä löydän toimintaa?

Tarkkaile (tornissa istuessasi) aluksi karttaa eli tutkaa niin näet nopeasti missä tapahtuu eniten. Toinen vaihtoehto on kysyä asiaa radiolla maanmiehiltä, kohtelias tervehdys on paikallaan tyyliin "Hello purps, where is the fight tonight?".


Palaa tämän sivun yläreunaan 6.1 Missä ovat kaikki muut Suomalaiset?

Suomalaiset lentävät pääsääntöisesti punaisten joukoissa mutta poikkeuksiakin on. Laivuesloganeita lukuunottamatta Suomalaisia on aluksi vaikea havaita muiden joukosta radioslangin takia mutta eiköhän asia selviä luonnollista tietä ajan kanssa. Tämän lisäksi Suomalaisilla on suomenkielinen radiokanava purppuran kanavalla 33.


Palaa tämän sivun yläreunaan 7 Mitä ovat hyvät tavat WarBirdsissä?

Ole kohtelias, älä hauku muita, kiitä ja onnittele, älä komentele, noudata ohjeita ja tarjoa kaikille kaljat. Tämän FAQ:n kohta 3.2 Mitä jokaisen pilotin tulisi tietää pelaamisesta kannattaa myös lukea huolellisesti läpi.


Palaa tämän sivun yläreunaan 8 Mitä "."-komentoja on olemassa?

"."-komentoja saattaa olla enemmän kuin alla on mainittu. Kaikki "."-komennot kirjoitetaan radioon ja niiden osaaminen helpottaa elämää ja erityisesti WB:n käyttöä.

.alt ##### -Tällä komennolla voit tietyissa tapauksissa määritellä aloituskorkeutesi. Tämä komento ei toimi normaaleilla areenoilla.

.bombs # - Määrittää pommimäärän joka koneeseesi lastataan. Jos # on suurempi kuin koneesi maksimipommikuorma, lastataan pommeja maksimimäärä.

.clear - Tämä komento tyhjentää pistetilisi.

.conv ### - Säätää aseittesi konvergenssipisteen ### jaardiin.

.cou # Tällä komennolla voit vaihtaa maata. (1=Punainen eli Red, 2=Vihreä eli Green, 3=Kulta eli Gold, 4=Violetti eli Purple)

.delay ### - Säätää viiveen ### millisekuntiin pommien tiputuksen välillä B-17:llä pommitettaessa (toimivat arvot 50-999).

.disband - Hajoittaa laivueesi. (Tämä komento on vain laivueenjohtajien käytössä)

.e - Poistut koneesta kun olet laskeutunut, koneesi pitää olla maassa pysähtyneenä ja mootori(t) sammuksissa

.exit - Pääset takaisin alkuvalikkoon

.fields - Saat tiedot (minkä maan hallussa, tämänhetkinen tilanne) kaikista kentistä. Istuessasi tornissa on kohteliasta jos tarkistat kentät ja kerrot maanmiehillesi tilanteen (open, closed?) hyökkäämänne tai puolustamanne kentän osalta.

.fly - Toimii samoin kuin "FLY"-nappula. Pääset kiitoradalle valitsemassasi koneessa (sinun pitää olla haluamasi kentän lennonjohtotornissa).

.fuel ### - Tällä komennolla määrittelet koneesi polttoainemäärän (### prosenttia).

.handle XXXXX - Määrittää "handle"si eli nimen jolla haluat tehdä itsesi tunnetuksi. Tämä ei ole sama kuin kuusikirjaiminen pelitunnuksesi, jota et voi muuttaa.

.help - Antaa pienen listan peruskomennoista.

.hl XXXXXX - Highlight, korostaa XXXXXX:n tunnusta niin että hänet on helpompi löytää, käytetään yleensä wingmanin kanssa.

.hls - Highlight squad, korostaa kaikkien oman laivueen jäsenten tunnusta.

.invite XXXXXX - Kutsuu XXXXXX:n laivueeseesi. (XXXXXX on kuusikirjaiminen pelitunnus)

.jsquad - Hyväksyy kutsun laivueeseen (sinusta tulee laivueen jäsen).

.mov [F,B,G]## - Siirtää sinut määrittelemällesi lentokentälle (F), käskynjakohuoneeseen (B) tai yleisluontoiseen (G) huoneeseen. Esimerkiksi komento .mov HQ siirtää sinut maasi päämajaan.

.name XXXX - Antaa nimen XXXX laivueellesi (vain laivueenjohtajien käytössä).

.ord - Kertoo valitsemasi koneen esimääritellyt ammuslastit

.ord [0-3] - Lastaa valitsemasi ammuslastin (0-3)

.ord [tyyppi] [##] - Lastaa koneeseesi valitun määrän valittua ammustyyppiä (toimii ehkä vain Offline-tilassa). Tyypit ovat: b1 - 100 lb. pommi, b5 - 500 lb. pommi, b10 - 1000 lb. pommi, c37 - 37mm tykki, c75 - 75mm tykki, rck - raketti.

.plane # - Valitsee käyttöösi koneen numero #.

.plane - Listaa käytössä olevien koneiden numerot.

.radio - Näyttää mille kanaville radiosi on viritetty.

.radio #a #b -Virittää radiokanavan #a taajudelle #b. #b voi olla myös nelikirjaiminen pelitunnus, jolloin kyseisellä kanavalla lähetetyt viestit menevät vain pelitunnuksen omistajalle. Joitakin tärkeitä taajuuksia: 100 - Koko areena, 101 - Punainen, 102 - Vihreä, 103 - Kulta, 104 - Violetti, 110 - Oma laivue

.rank - Listaa parhaiten pisteitä keränneet pelaajat

.remove XXXXXX - Poistaa pelaajan XXXXXX:n laivueesta (vain laivueenjohtajien käytössä).

.rockets ## - Lastaa ## rakettia. Jos ## on enemmän kuin koneeseen mahtuu, lastataan maksimimäärä.

.roster - Listaa areenalla olevat pelaajat, ja kertoo ovatko he ilmassa vai jollain lentokentällä.

.salvo ## - Määrittää montako pommia tai esim. laskuvarjosotilasta haluat tiputtaa Ju52:sta yhdellä napinpainalluksella. Salvo pitää myös laittaa päälle [F8]:lla.

.score - Näyttää pistetilanteesi.

.score XXXXXX - Näyttää pelaajan XXXXXX pistetilanteen.

.show - Näyttää osan areenalla voimassa olevista asetuksista. "For example, this command can be used to check the frag and lethality settings."

.slogan text - Määrittää laivueesi sloganin (vain laivueenjohtajien käytössä).

.speed ### - Säätää nopeuden ### jonka koneesi ylläpitää kun laitat nopeustrimmin päälle [SHIFT]+[X].

.squad XXXX - Listaa laivueen XXXX jäsenet.

.withdraw - Erottaa sinut laivueestasi.

The commands section translated from Dave "French" Chaloux's original WB FAQ with permission. Some modifications have been made.


Palaa tämän sivun yläreunaan 8.1 Mitä komentoja voin käyttää kun olen ilmassa?

Ylläolevista komennoista vain aniharva on käytössäsi kun istut ohjaamossa, näistä tärkein lienee .e koneesta poistumista varten sekä .hl XXXXXX esimerkiksi laivueenjohtajan merkitsemistä varten. Mielenkiintoisin lienee .ros eli .roster joka kertoo montako pelaajaa kunkin maan leivissä on ja siten antaa kuvan sen hetkisestä voimatasapainosta.


Palaa tämän sivun yläreunaan 9 Pisteiden lasku

... on iEN:n heiniä. Lue WB:n helpit...


Palaa tämän sivun yläreunaan 10.1 Yleinen Lentely

WarBirds pyrkii varsin korkeaan realismiin lentomalleissaan, mikä Suomeksi tarkoittaa sitä että koneita on pirun vaikea lentää. Online areenalle ei kannatta juuri haikailla ennenkuin pystyt lentämään ja temppuilemaan kaikki realismiasetukset päällä offline tilassa.

Kun ensimmäistä kertaa yrität saada koneesi liikkeelle, huomaat että se vääntää ikävästi sivulle. Koneen moottori ja potkuri saavat tämän aikaan. Korjauksena käytetään peräsintä, jota ohjaillaan a,s ja d-näppäimillä tai polkimilla (jotkut käyttävät myös toista joystickia). Jos tämä tuntuu aluksi turhan hankalalta, kokeile lentämistä P-38L:lla. Sen kaksi moottoria melko lailla kumoavat toistensa kiertävän vaikutuksen, ja konetta on helppo lentää.

Kaikenkaikkiaan WB:n koneilla lentämisessä on oleellista hallita ja tuntea kaksi asiaa: 1) Käytettävissä oleva energia ja 2) lentokoneiden ominaisuudet. Energia tarkoittaa korkeutta ja/tai nopeutta. Se, jolla on ns. energiaetu puolellaan yleensä selviää voittajana taistelusta. Koneiden omainaisuudet puolestaan sanelevat käytettävän taktiikan. Zero kääntyy nopeammin kuin yksikään muu kone WB:ssä mutta se on hidas, heikosti aseistettu ja erittäin haavoittuva. Toisessa ääripäässä esim. FW190 on nopea ja raskaasti aseistettu mutta se kääntyy heikommin kuin lähes mikä tahansa vastustaja.

Ilmaan pääsemisen jälkeenkin kannattaa muista ettei alla ole Hornet. Ropellikone ei pysty kiipeämään jyrkässä nousukulmassa kovinkaan kauan, vaan sakkaa. Sakkaamisen alun huomaat siitä että sakkaustorvi huutaa. Siinä vaiheessa on syytä laskea koneen nokka alas ja kerätä nopeutta. Jos tämä sattuu kovin matalalla, niin hullustihan siinä käy. Korkeutta voit hävittäjällä kerätä varsin turvallisesti pitämällä nousunopeus alle 3000 jalkaa/minuutti. Mittari jossa tämä näkyy, on merkitty VSI (Vertical Speed Indicator?), ja numerot ovat tuhansia jalkoja/minuutti.

Hyvä korkeus harjoitella lentämistä on 5000-15000 jalkaa. Matalammalla yksi huonosti selvitetty sakkaus voi tuhota lennon, ja korkeammalla ilma alkaa olla niin ohutta että konetta on vaikea lentää.

Koneen saa varsin nopeasti hidastumaan sakkausnopeuteen myös erilaisilla liikkeillä. Nopein tapa on kiskoa tikusta nokkaa "ylös". Tämä tuhoaa ilmanopeutesi nopeasti ja varmasti, on nokkasi sitten osoitettu mihin suuntaan tahansa. Monille tulee yllätyksenä, kun kone yht'äkkiä sakkaa vaikka nokka on horisontin alapuolella. Näin kuitenkin tapahtuu jos konetta kääntää liian jyrkästi.

Sakkaamisen jälkeisestä syöksy- tai lattakierteestä ei WarBirdsissä aina selviä yhtä helposti kuin useimmissa muissa lentosimulaattoreissa, vaan sen lopettamiseksi täytyy tehdä tosissaan töitä kuten oikeassakin koneessa. On suositeltavaa yrittää saada koneen nokka osoittamaan maata kohti, jolloin kone kerää lisää nopeutta ja samanaikaisesti lopettaa kierre vastakkaisella sivuperäsimellä (ei siis siivekkeillä) jolloin muuttuu taas ohjattavaksi.

Vaikka sakkauksesta varoitellaankin, on hyvä oppia tuntemaan koneensa rajat. Tämä onnistuu vain ylittämällä ne silloin tällöin, ja offline onkin hyvä harjoitella tiukkoja kurveja ja pystysuorassa tapahtuvia liikkeitä. Huomaat myös pian, että jatkuva kaartotaistelu samassa korkeudessa ei ole WB:ssä mahdollista kuten se on useimmissa muissa lentosimuissa.


Palaa tämän sivun yläreunaan 10.2 Harjoittelu

Pelaamista voit harjoitella yksin ns. off line tilassa. Offline-tilassa on versiosta 2.70-eteenpäin vastaan hangoittelevat tietokonevastustajat (aiemmissa versioissa vastustajat eivät väistelleet tai pommittajia lukuunottamatta ampuneet takaisin). Versiossa 2.72 ja uudemmissa voit myös säätää tietokonevastustajien taitoja välillä helppo-keskivaikea-kova.

Tietokonevastustajat ovat varsin päteviä harjoittelukumppaneita ja antavat pelaajalle tositoimiin tarvittavat perustaidot. Niiden kanssa voi harjoitella taisteluliikehdintää sekä ennenkaikkea liikkuvaan ja väistelevään maaliin ampumista. Samoin SA (Situation Awareness) eli kuinka hahmotat ympäristön, viholliskoneiden aseman ja liikehdinnän ympärilläsi, kehittyy. Vaikka pärjäisitkin hyvin tietokonevastustajien kanssa on todellisella areenalla kuitenkin luvassa todellinen shokki raakaa lihaa aamiaisenaan ahmivien WB-veteraanien syöksyessä niskaasi auringosta kaksi kilometriä ylempää.

Ilmataistelun lisäksi off line-tila sopii kuin nakutettu WB:n maailmaan tutustumiseen. Lisäksi voit harjoitella maahyökkäyksiä tai pommittamista Norden-tähtäimellä varustetuilla pommikoneilla (esim. Ju-88, G4M, B-25, B-17).

Kaikki on kuitenkin aina hauskempaa seurassa joten H2H-tila eli kaksinpeli sopii varsinaiseen taistelun harjoittelemiseen kaverin kanssa hyvin. H2H:lla pelaaminen onnistuu modeemilla tai internetin yli. Vapaaehtoisia vastustajia ja opettajia löytää mm. ICQ:lla tai IRC-kanavalta #warbirds.

Pelin vaikeustason takian iEN tarjoaa pelattavaksi myös useita eri areenoita joiden tarjolla oleva konevalikoima, hinta ja vaikeustaso vaihtelee. Helpoin areena lienee "Relaxed realism", sitten pääareena "Main" ja vaikein erilaiset erikoistapahtuma-areenat sekä historialliset areenat.

Ilmataistelun pelisäännöt kuitenkin muuttuvat kun taivaalla pörrää pilvin pimein koneita, omia ja vihulaisia. Homman oppii vain kärsivällisellä lentämisellä, wanhat WB-gurut auttavat mieluusti jos pyydät nätisti. Kaiken a ja o on kuitenkin kärsivällisyys. Maailmalla on paljon WB:tä varten kirjoitettuja (englanninkielisiä) oppaita joita kannattaa tavata ja joiden oppeja kannattaa kuunnella.


Palaa tämän sivun yläreunaan 10.3 WarBirds skenaariot ja kampanjat

Eräs WarBirds-yhteisön upeimmista piirteistä ovat historiallisen kaavan mukaan rakennetut skenaariot ja kampanjat (katso http://www.iencentral.com/warbirds/events.html). Skenaarioita on sekä erittäin perusteellisesti organisoituja että paikan päällä improvisoituja. Nämä jakaantuvat pääosin kolmeen sarjaan:

(1) Historialliset kampanjat

Historialliset kampanjat ovat kuukausien ajan suunniteltuja ja huolella organisoituja massiivisia yhteenottoja jotka toistavat jotain historiallista suurtaistelua. Kampanjoissa lennetään yleensä kuusi tehtävää viikossa joista voit ilmoittautua mihin haluat.

Kampanjoihin ilmoittaudutaan etukäteen haluamalleen puolelle. Pelaajat pääsevät käytännössä aina lentämään haluamallaan puolella ja koneella kunhan ilmoittautuvat ajoissa. Kokonaiset laivueet ilmoittautuvat usein lentämään yhdessä mutta suuri osa pelaajista on tavallisia yksittäispilotteja. Kampanjoissa ei lennetä oman pään mukaan vaan etukäteen tehdyn suunnitelman mukaan jossa jokaisella lentäjällä on paikkansa. Tavoite ei ole kerätä itselleen kunniaa ja pudotuksia vaan tehdä tehtävänsä ja edesauttaa oman puolen tavoitteiden täyttymistä.

Ilmoittautumisestaan on syytä pitää kiinni koska järjestäjät tekevät paljon työtä niiden perusteella. Mukaantulo onnistuu myös viime tipassa niin sanottuna "walkonina" ("Walk on"="kävele päälle", tulee sisään muiden pelivuorolla). Walkon on pelaaja joka ei ole ilmoittautunut mutta tulee kärkkymään vapaata paikkaa. Useimmiten kaikki walkonit pääsevät lentämään mutta saattavat joutua tyytymään scenaarion järjestäjien määräämään koneeseen.

Lisätietoa: http://www3.ient.com/events/slite/

(2) Scenario Lite (SL) miniskenaariot

SL on vapaamuotoinen kahdesti viikossa perjantaisin ja sunnuntaisin järjestettävä taistelu. Ne eivät ole välttämättä tiukan historiallisia. SL:iin ei ilmoittauduta etukäteen, riittää että paikalle vain saavutaan. SL:ssä lentää sekä yksittäispilotteja että laivueita. Osapuolilla ei välttämättä ole komentajaa vaan pelaajat saattavat tehdä suunnitelman itse 'lennossa.'

Lisätietoa: http://www3.ient.com/events/slite/

(3) European Micro Scenariot (EMC)

Eurooppalaisten kellonaikaan erityisesti sopivaksi suunniteltu keskiviikkoisin 2200 suomen aikaa tapahtuva erityinen kampanja. EMC:t ovat yksittäisiä taisteluja jotka pelinjohtajat nitovat yhteen kampanjaksi, eli edellisen viikon taistelun tulos vaikuttaa seuraavan alkutilanteeseen. EMC:n ei tarvitse ilmoittautua.

Lisätietoa: http://www3.ient.com/events/euro/emc/

 

  


This Finnish FAQ is maintained by VLeLv Icebreakers. URL:http://icebreakers.warbirds.org/
VLeLv Icebreakers pages are sponsored by Compart Oy
These pages are powered by Microsoft Notepad ®

[ Home page | MM00 | Blitz00 | MM99 | Dweeb98 | MM98 | MM97 | Nettinite | Paris2 ]
[ History | Tales | Songs | Scores | Rules | FINN-FAQ ]